AMENDMENT IN GOVERNMENT OF NATIONAL CAPITAL TERRORITY OF DELHI (GNCTD) ACT 2023 / தில்லியின் தேசிய தலைநகர் பிரதேச அரசு (GNCTD) சட்டம் 2023 இல் திருத்தம்
AMENDMENT IN GOVERNMENT OF NATIONAL CAPITAL TERRORITY OF DELHI (GNCTD) ACT 2023 / தில்லியின் தேசிய தலைநகர் பிரதேச அரசு (GNCTD) சட்டம் 2023 இல் திருத்தம்: தில்லியில் சேவைகள் கட்டுப்பாடு, ஜிஎன்சிடிடி சட்டத்தை திருத்துதல் தொடர்பான அவசரச் சட்டத்தை மத்திய அரசு அறிமுகப்படுத்தியுள்ளது.
டில்லியின் தேசிய தலைநகர் பிரதேசத்தின் (ஜிஎன்சிடிடி) அரசாங்கத்திற்கு இடமாற்றம், கண்காணிப்பு, போன்ற பல்வேறு விஷயங்களில் விதிகளை உருவாக்குவதற்கான அரசாணையை வெளியிடுவதன் மூலம் மத்திய அரசு குறிப்பிடத்தக்க நடவடிக்கையை எடுத்துள்ளது.
இந்த நடவடிக்கையானது, 1991 ஆம் ஆண்டு டெல்லியின் தேசிய தலைநகர் பிரதேச அரசின் சட்டத்தை திருத்துவதை நோக்கமாகக் கொண்டது மற்றும் மத்திய மற்றும் டெல்லி வழக்கில் உச்ச நீதிமன்றத் தீர்ப்பை திறம்பட புறக்கணிக்கிறது.
சட்டம் மற்றும் நீதி அமைச்சகம், அதன் அறிவிப்பில், தேசிய தலைநகராக டெல்லியின் தனித்துவமான நிலையை கருத்தில் கொண்டு, உள்ளூர் மற்றும் தேசிய ஜனநாயக நலன்களை சமநிலைப்படுத்தும் சிறப்பு நிர்வாகத் திட்டத்தின் அவசியத்தை வலியுறுத்தியது.
இந்த திட்டம் இந்திய அரசு மற்றும் தேசிய தலைநகர் பிரதேசமான டெல்லி அரசாங்கத்தின் (GNCTD) கூட்டு மற்றும் கூட்டுப் பொறுப்பின் மூலம் மக்களின் அபிலாஷைகளை பிரதிபலிப்பதை நோக்கமாகக் கொண்டுள்ளது.
தில்லி முதல்வர், தலைமைச் செயலர் மற்றும் தில்லி அரசின் உள்துறைச் செயலர் ஆகியோரைக் கொண்ட "தேசிய தலைநகர் சிவில் சர்வீசஸ் அத்தாரிட்டி"யை டெல்லியில் நிறுவுகிறது.
தில்லி அரசாங்கத்தில் பணியாற்றும் குரூப் ‘ஏ’ அதிகாரிகள் மற்றும் டானிக்ஸ் அதிகாரிகளின் இடமாற்றம் மற்றும் பணியிடங்கள் தொடர்பான முடிவுகளை எடுப்பதற்கு இந்த அதிகாரம் இப்போது பொறுப்பாகும்.
சட்டப்பிரிவு 239AA இன் விதிகளை நடைமுறைப்படுத்துவதற்கான நோக்கத்தை இந்த அறிவிப்பு எடுத்துக்காட்டுகிறது, ஜனநாயக ரீதியாக தேர்ந்தெடுக்கப்பட்ட டெல்லி முதல்வர் தலைமையிலான நிரந்தர அதிகாரம், GNCTD இன் தலைமைச் செயலாளர் மற்றும் GNCTD இன் முதன்மைச் செயலாளருடன் இணைந்து பரிந்துரைகளை வழங்கும்.
இடமாற்றம், கண்காணிப்பு மற்றும் பிற தற்செயலான விஷயங்கள் குறித்து லெப்டினன்ட் கவர்னர். இந்த சட்டப்பூர்வ விதியானது தலைநகரின் நிர்வாகத்தில் தேசம் மற்றும் டெல்லி யூனியன் பிரதேசத்தின் நலன்களுக்கு இடையில் சமநிலையை ஏற்படுத்துவதை நோக்கமாகக் கொண்டுள்ளது என்பதை மேலும் வலியுறுத்துகிறது. ஜிஎன்சிடிடி.
லெப்டினன்ட் கவர்னருக்கும் டெல்லி அரசுக்கும் இடையே கருத்து வேறுபாடு ஏற்பட்டால், லெப்டினன்ட் கவர்னரின் முடிவே இறுதியானது என்று அறிவிப்பு நிறுவுகிறது.
லெப்டினன்ட் கவர்னர் பெறப்பட்ட பரிந்துரைகளின் அடிப்படையில் தகுந்த உத்தரவுகளை பிறப்பிக்க முடியும், ஆனால் அது தொடர்பான தகவல்களைக் கேட்கலாம் மற்றும் கருத்து வேறுபாடு இருந்தால் மறுபரிசீலனைக்காக பரிந்துரையை திருப்பி அனுப்பலாம்.
டெல்லி அரசு சேவைகள் மீது கட்டுப்பாட்டைக் கொண்டிருக்க வேண்டும் என்றும், துணைநிலை ஆளுநர் அதன் முடிவுகளுக்குக் கட்டுப்பட வேண்டும் என்றும் உச்ச நீதிமன்றத்தின் அரசியலமைப்பு பெஞ்ச் ஒருமனதாகத் தீர்ப்பளித்த பின்னர் இந்த அவசரச் சட்டம் வந்துள்ளது என்பதைக் கவனத்தில் கொள்ள வேண்டும்.
மற்ற மாநிலங்களைப் போலவே டெல்லி அரசாங்கமும் ஒரு பிரதிநிதித்துவ வடிவத்தை பிரதிநிதித்துவப்படுத்துகிறது என்றும், யூனியன் அதிகாரத்தை விரிவுபடுத்துவது அரசியலமைப்புத் திட்டத்திற்கு முரணானது என்றும் உச்ச நீதிமன்றம் தீர்ப்பளித்தது.
இந்திய தலைமை நீதிபதி டி.ஒய்.சந்திரசூட் மற்றும் நீதிபதிகள் எம்.ஆர்.ஷா, கிருஷ்ணா முராரி, ஹிமா கோஹ்லி மற்றும் பி.எஸ்.நரசிம்மா ஆகியோர் அடங்கிய அரசியல் சாசன அமர்வு, இந்த ஆண்டு தொடக்கத்தில் ஜனவரி 18ஆம் தேதி முன்பதிவு செய்ததைத் தொடர்ந்து மே 11ஆம் தேதி தீர்ப்பை வழங்கியது.
2014 ஆம் ஆண்டு ஆம் ஆத்மி கட்சி (ஆம் ஆத்மி) ஆட்சிக்கு வந்ததில் இருந்து மத்திய அரசுக்கும் டெல்லி அரசுக்கும் இடையேயான அதிகாரப் போட்டி தொடர் பிரச்சினையாக இருந்து வருகிறது.
2021 மே மாதம் மூன்று நீதிபதிகள் கொண்ட பெஞ்ச், மத்திய அரசின் கோரிக்கையை ஏற்று பெரிய பெஞ்சாக உயர்த்த முடிவு செய்த பிறகு இந்த வழக்கு அரசியல் சாசன அமர்வுக்கு மாற்றப்பட்டது.
ENGLISH
AMENDMENT IN GOVERNMENT OF NATIONAL CAPITAL TERRORITY OF DELHI (GNCTD) ACT 2023: Centre Introduces Ordinance on Control of Services in Delhi, Amending GNCTD Act The Union government has taken a significant step by issuing an ordinance to establish rules for the Government of National Capital Territory of Delhi (GNCTD) concerning various matters such as transfer postings, vigilance, and other incidental issues.
This move is aimed at amending the Government of National Capital Territory of Delhi Act, 1991 and effectively bypassing the Supreme Court judgment in the Centre vs Delhi case. The Ministry of Law and Justice, in its notification, emphasized the need for a special administration scheme that balances both local and national democratic interests, considering the unique status of Delhi as the national capital. This scheme aims to reflect the aspirations of the people through a joint and collective responsibility of the Government of India and the Government of National Capital Territory of Delhi (GNCTD).
The ordinance also establishes the “National Capital Civil Services Authority” in Delhi, consisting of the Chief Minister of Delhi, Chief Secretary, and Home Secretary of the Delhi government. This authority will now be responsible for making decisions regarding the transfer and posting of Group ‘A’ officers and DANICS officers serving in the Delhi government.
The notification highlights the intention to give effect to the provisions of Article 239AA, stating that a permanent authority led by the democratically elected Chief Minister of Delhi, along with the Chief Secretary of GNCTD and the Principal Secretary Home of GNCTD, will make recommendations to the Lieutenant Governor regarding transfer postings, vigilance, and other incidental matters.
It further emphasizes that this statutory provision aims to strike a balance between the interests of the nation and the Union Territory of Delhi in the administration of the capital, by giving meaningful expression to the democratic will of the people vested in both the Central Government and the GNCTD.
In cases of disagreement between the Lieutenant Governor and the Delhi government, the notification establishes that the Lieutenant Governor’s decision shall be final. The Lieutenant Governor can pass appropriate orders based on the recommendations received but may ask for relevant material and return the recommendation for reconsideration if there is a difference of opinion.
It is important to note that this ordinance comes shortly after a unanimous verdict by a Constitution bench of the Supreme Court, which affirmed that the Delhi government should have control over services, and the Lieutenant Governor is bound by its decisions.
The Supreme Court ruled that the Delhi government, like other states, represents a representative form of government, and any expansion of the Union’s power would contradict the constitutional scheme.
Prior to the issuance of the ordinance, Delhi Chief Minister Arvind Kejriwal expressed concerns about the central government potentially using an ordinance to overturn the Supreme Court ruling. He stressed the importance of upholding the order of the Constitutional Bench and expressed hope that the government would follow it, as any attempt to undermine it would be a betrayal of the people of Delhi and the country.
The Supreme Court’s judgment highlighted that in a democratic form of government, the real power of administration must rest with the elected government. If elected governments are not given the power to control officers, the principle of the triple chain of accountability would be rendered ineffective. The court emphasized that officers should report to ministers and abide by their directions to ensure the principle of collective responsibility.
The Constitution bench, comprising Chief Justice of India DY Chandrachud and Justices MR Shah, Krishna Murari, Hima Kohli, and PS Narasimha, delivered the judgment on May 11, following its reservation on January 18 earlier this year. The power struggle between the Centre and the Delhi government has been a recurring issue since the Aam Aadmi Party (AAP) assumed power in 2014.
This case was referred to a Constitution bench after a three-judge bench in May 2021 decided to elevate it to a larger bench at the request of the Central government.
0 Comments