Recent Post

6/recent/ticker-posts

FISCAL HEALTH INDEX 2025 / நிதி சுகாதார குறியீடு 2025

FISCAL HEALTH INDEX 2025
நிதி சுகாதார குறியீடு 2025

FISCAL HEALTH INDEX 2025 / நிதி சுகாதார குறியீடு 2025

TAMIL

FISCAL HEALTH INDEX 2025 / நிதி சுகாதார குறியீடு 2025: நிதி ஆயோக்கின் நிதி சுகாதார குறியீடு முன்முயற்சி இந்தியாவில் உள்ள மாநிலங்களின் நிதி ஆரோக்கியம் குறித்த புரிதலை உருவாக்குவதை நோக்கமாகக் கொண்டுள்ளது.

இந்தியாவின் மொத்த உள்நாட்டு உற்பத்தி, மக்கள்தொகை, மொத்த பொது செலவினம், வருவாய் மற்றும் ஒட்டுமொத்த நிதி ஸ்திரத்தன்மை ஆகியவற்றின் அடிப்படையில் இந்திய பொருளாதாரத்தை இயக்கும் பதினெட்டு முக்கிய மாநிலங்களை நிதி சுகாதார குறியீடு பகுப்பாய்வு உள்ளடக்கி இருக்கிறது.

குறியீட்டில், ஒடிசா முன்னிலை வகிக்கிறது, அதைத் தொடர்ந்து சத்தீஸ்கர், கோவா, ஜார்கண்ட் மற்றும் குஜராத் ஆகியவை உள்ளன.

ஏறக்குறைய மூன்றில் இரண்டு பங்கு பொதுச் செலவினங்களுக்கும், மொத்த வருவாயில் மூன்றில் ஒரு பங்கிற்கும் மாநிலங்கள் பொறுப்பாவதால், அவற்றின் நிதி செயல்திறன் நாட்டின் ஒட்டுமொத்த பொருளாதார ஸ்திரத்தன்மைக்கு முக்கியமானது.

இந்த அறிக்கை ஒவ்வொரு மாநிலத்தின் நிதி ஆரோக்கியத்தையும் ஒரு கூட்டு குறியீட்டின் மூலம் புறநிலையாக மதிப்பீடு செய்கிறது, சிறந்த நடைமுறைகளுக்கு எதிராக ஒப்பீடுகள் மற்றும் தரப்படுத்தலை எளிதாக்குகிறது.

2022-23 நிதியாண்டை உள்ளடக்கிய இந்திய தலைமை கணக்குத் தணிக்கையாளரின் தரவுகளைப் பயன்படுத்தி ஒருங்கிணைந்த நிதி சுகாதார குறியீடு உருவாக்கப்பட்டுள்ளது.

நிதி சுகாதார குறியீட்டில் 67.8 மதிப்பெண்களுடன் ஒடிசா முன்னிலை வகிக்கிறது, கடன் குறியீடு (99.0) மற்றும் கடன் நிலைத்தன்மை (64.0) ஆகியவற்றில் சிறந்து விளங்குகிறது.

இது குறைந்த நிதிப் பற்றாக்குறை, வலுவான கடன் சுயவிவரம் மற்றும் அதிக மூலதன செலவு / மாநில மொத்த உற்பத்தி விகிதம் ஆகியவற்றைப் பராமரிக்கிறது.

சத்தீஸ்கர் (55.2) மற்றும் கோவா (53.6) முறையே கடன் குறியீடு மற்றும் வருவாய் திரட்டலில் சிறந்து விளங்குகின்றன. ஒடிசா, ஜார்க்கண்ட், கோவா மற்றும் சத்தீஸ்கர் ஆகியவை வரி அல்லாத வருவாயைத் திரட்டுவதில் சிறந்து விளங்குகின்றன, மொத்த வருவாயில் சராசரியாக 21%, ஒடிசா சுரங்க பிரீமியங்களிலிருந்தும், சத்தீஸ்கர் நிலக்கரி தொகுதி ஏலங்களிலிருந்தும் பயனடைகின்றன.

அதே வேளையில், பஞ்சாப், ஆந்திரா, மேற்கு வங்கம் மற்றும் கேரளா ஆகியவை குறைந்த செலவின தரம், மோசமான கடன் நிலைத்தன்மை மற்றும் அதிக நிதிப் பற்றாக்குறைகள் உள்ளிட்ட குறிப்பிடத்தக்க நிதி சவால்களை எதிர்கொள்கின்றன.

மத்தியப் பிரதேசம், ஒடிசா, கோவா, கர்நாடகா மற்றும் உத்தரப்பிரதேசம் போன்ற மாநிலங்கள் தங்கள் மேம்பாட்டு செலவினங்களில் சுமார் 27%ஐ மூலதன செலவினங்களுக்கு ஒதுக்குகின்றன. 

மேற்கு வங்கம், ஆந்திரா, பஞ்சாப் மற்றும் ராஜஸ்தான் ஆகியவை சுமார் 10% மட்டுமே ஒதுக்குகின்றன.

கடன் குறியீடு மற்றும் நிலைத்தன்மையில் முன்னணி மாநிலங்கள் சிறந்து விளங்கும் அதே வேளையில், மேற்கு வங்கம் மற்றும் பஞ்சாப் ஆகியவை அதிகரித்து வரும் கடனுக்கான ஜி.எஸ்.டி.பி விகிதங்களுடன் போராடுகின்றன, இது கடன் நிலைத்தன்மை குறித்த சவால்களை எழுப்புகிறது.

ENGLISH

FISCAL HEALTH INDEX 2025: The Fiscal Health Index (FHI) initiative by NITI Aayog aims to evolve an understanding of the fiscal health of states in India. The FHI analysis covers eighteen major states that drive the Indian economy in terms of their contribution to India’s GDP, demography, total public expenditure, revenues, and overall fiscal stability.

Odisha leads the Index, followed by Chhattisgarh, Goa, Jharkhand and Gujarat. As states are responsible for approximately two-thirds of public spending and one-third of total revenue, their fiscal performance is important for the country’s overall economic stability.

The report objectively evaluates each state’s fiscal health through a composite index, facilitating comparisons and benchmarking against best practices. The composite Fiscal Health Index has been developed using data from the Comptroller and Auditor General of India (CAG), covering the Financial Year 2022-23.

Objectives of the Fiscal Health Index

FISCAL HEALTH INDEX 2025: To provide a comparative analysis of fiscal health across Indian states through standardized metrics.
To identify areas of strength and concern in states' fiscal management practices.
To promote transparency, accountability, and prudent fiscal management through empirical assessment.
To assist policymakers in making informed decisions aimed at enhancing fiscal sustainability and resilience.

Key Indicators Evaluated

FISCAL HEALTH INDEX 2025: The Fiscal Health Index 2025 is based on a comprehensive set of indicators that are grouped into five broad categories:

1. Tax Buoyancy

Tax buoyancy is a ratio of change in tax revenue in relation to change in gross state domestic product or GSDP of a state. It measures how responsive a taxation policy is to growth in economic activities.
Revenue Generation and Mobilization: Assessment of states' own revenue receipts, tax buoyancy, and non-tax revenue generation.

2. Debt-to-GSDP

The debt-to-GDP ratio is a metric that compares a state’s total public debt to its gross state domestic product (GSDP), indicating its ability to repay its debts, and is often expressed as a percentage.

Expenditure Management and Prioritization: Evaluation of efficiency in expenditure allocation, prioritization of capital expenditure, and adherence to fiscal discipline.

Debt Management: Analysis of states’ debt-to-GSDP ratios, interest payment burdens, and overall sustainability of debt portfolios.

Fiscal Deficit Management: Measurement of states’ fiscal deficit as a percentage of Gross State Domestic Product (GSDP) and adherence to statutory limits.

Overall Fiscal Sustainability: Composite analysis of revenue, expenditure, deficit, and debt indicators to gauge long-term fiscal health.

Key Findings

FISCAL HEALTH INDEX 2025: Odisha leads the fiscal health index with a top score of 67.8, excelling in the Debt Index (99.0) and Debt Sustainability (64.0). It maintains low fiscal deficits, a strong debt profile, and a high Capital Outlay/GSDP ratio.

Chhattisgarh (55.2) and Goa (53.6) follow, excelling in Debt Index and Revenue Mobilization, respectively. Odisha, Jharkhand, Goa, and Chhattisgarh excel in non-tax revenue mobilization, averaging 21% of Total Revenue, with Odisha benefiting from mining premiums and Chhattisgarh from coal block auctions.

Conversely, Punjab, Andhra Pradesh, West Bengal, and Kerala face significant fiscal challenges, including low expenditure quality, poor debt sustainability, and high fiscal deficits.

States like Madhya Pradesh, Odisha, Goa, Karnataka, and Uttar Pradesh allocate around 27% of their Developmental Expenditure to Capital Expenditure, while West Bengal, Andhra Pradesh, Punjab, and Rajasthan allocate only about 10%.

While top states excel in Debt Index and Sustainability, West Bengal and Punjab struggle with rising debt-to-GSDP ratios, raising concerns about debt sustainability.

Post a Comment

0 Comments

close

Join THERVUPETTAGAM Telegram Channel

Join Telegram Channel